پیجی فروم تحقیق درباره سردار قاسم سلیمانی برای کودکان - پیجی فروم

اگر بخواهیم مقاله و یا انشا درباره ی شهید سردار حاج قاسم سلیمانی نوشته شود، شاید همین که بنویسیم مردی خدایی، عاشق پیامبر و اهل بیت (ع)، تابع ولایت، دلاور و شجاع که به داد تمام مردم دنیا رسید، با هرچه بیداد در جهان جنگید، از دام نفس رَهید، در نهایت شربت شهادت نوشید و تا آسمان ها پر کشید، به طور کامل این مرد بزرگ را معرفی کرده باشد.

حاج قاسم سلیمانی مردی خدایی

اگر نیت بر این باشد که یک مقاله و یا یک انشا در رابطه با سردار دل ها، شهید سردار حاج قاسم سلیمانی به رشته ی تحریر در آورده شود، شاید همین که نوشته شود مردی خدایی، عاشق پیامبر و اهل بیت (ع)، تابع ولایت، دلاور و شجاع که به داد تمام مردم دنیا رسید، با هرچه بیداد در جهان جنگید، از دام نفس سربلند و سرافراز رَهید، در نهایت از جام رستگاری، شربت شهادت نوشید و تا آسمان ها پر کشید، به طور کامل این مرد بزرگ را معرفی کرده باشد، اما انگار شور قلم هم عاشقانه مشتاق به نوشتن واژه واژه هایی از درخشش خلوص او در مقاله ها، و سطر سطری منور به رشادت های او در انشاهایی با موضوعات مختلف از لحظه لحظه های وجود پاک حاج قاسم است.

حاج قاسم سلیمانی مسلمانی که حق بود

مسلمانی یعنی در مسیر خدایی قدم برداشتن، جز حق نگفتن، جز حق نشنیدن و جز حق عمل نکردن. مسلمانی یعنی با دوستان خدا مهربانی کردن و با دشمنان او مدارا نمودن، مسلمانی یعنی به دنبال صلح بودن و از جنگ و خونریزی دوری کردن، اما …

اما اگر ظالمی گستاخ شد و قصد تاخت و تاز بر مظلومیت انسان هایی ضعیف را داشت، اگر نصیحت در او اثر نداشت و ثانیه به ثانیه اشک و آه و غصه بر دل دنیا پاشید، دیگر نشستن و صحبت کردن و مذاکره، نه کار عقل است و نه حکم خدا، و درست در همین جا بود که با تاخت و تاز وحشیانه ی داعش- انسان نماهایی که به جان انسانیت افتاده بودند- عده ای از دلاوران خدایی از جای جای تمامی کشورهای اسلامی، در هر سن و سال و پست و مقامی با فرماندهی حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، یکی از تبار سرزمین بزرگ ایران زمین و دیگری از خطه ی شهرهای معطر به رایحه ی دلنشین اهل بیت (ع)، عراق، وارد میدان جنگ شدند و داعشی های وحشی را یکی یکی نابود نمودند.

مرام این مردان خدایی چون فرمانده ی شان حاج قاسم سلیمانی مردانگی بود و شجاعت، اخلاص بود و ارادت به اهل بیت (ع)، مهربانی بود بر هرکه خوب است و جنگ با هر چه بدی و هر که بد بود، و این چنین بود که قصه ی آسمانی سردار حاج قاسم سلیمانی بر پیکره ی دنیا و صفحات تاریخ این دنیا نوشته شد؛ نه این که قصه ی حاج قاسم سلیمانی با تولد نفرت انگیز داعش شروع شده باشد، بلکه ی قصه ی این مرد بزرگ از زمانی دورتر که حزب بعث عراق با فریب آمریکا و همدستانش به ایران حمله کردند آغاز شده بود، و حتی دورتر، زمانی که با رژیم ظالم طاغوت مبارزه می کرد، و حتی …

قصه ی حاج قاسم سلیمانی از زمانی شروع شد که حق را از ناحق شناخت و با تحمل تمام سختی ها در جبهه ی حق ماندگار شد، حاج قاسم سلیمانی، مسلمانی است که حق بود؛ چراکه همواره در مسیر راه حق پیش می رفت و بس.

خاص برای خدا بود و مخصوص خدمت برای خلق خدا.

تولد، کودکی و نوجوانی حاج قاسم سلیمانی

حاج قاسم سلیمانی زاده ی شهرستان رابُر از توابع دیار کرمان، شهر کریمان ایران زمین بود، این قهرمان جهانی در بیستم اسفند ماه سال یک هزار و سیصد و سی و پنج هجری شمسی مثل آفتابی درخشان از میان ایل عشایر سلیمانی بر چهره ی دنیا تابید و چشم جهانیان بی آن که بدانند، به جمال این کودک خوش آتیه روشن شد.

سردار سلیمانی که این روزها او را سردار دل ها خطاب می کنند، در دوران پر از شور و هیجان کودکی و نوجوانی خویش در کنار پدر بزرگوارشان به کار بنایی مشغول بودند.

دوران جوانی و مبارزه با طاغوت

سردار سلیمانی در سن ۱۸ سالگی در اداره ی آب استان کرمان استخدام شدند. وقتی شور و التهاب های دوران انقلاب اسلامی و مبارزات مردم ایران با رژیم طاغوت شروع شد، حاج قاسم سلیمانی با یک روحانی به نام رضا کامیاب اهل شهر مشهد مقدس آشنا شدند و همین آشنایی آغاز ورود او به جریانات انقلاب را سبب گردید. بنابر گفته ی برادر سردار سلیمانی، آقای سهراب سلیمانی، حاج قاسم یکی از گردانندگان و هدایت کنندگان اصلی راهپیمایی ها و اعتصاب های استان کرمان در آن زمان های پر از جوش و خروش مردم انقلابی بودند.

پس از این که انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ هجری شمسی به پیروزی رسید، با تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حاج قاسم سلیمانی نیز در سال ۱۳۵۹ هجری شمسی به این نهاد انقلابی ملحق شدند.

حاج قاسم سلیمانی و جنگ با عراق

این مبارز خستگی ناپذیر به محض آغاز جنگ تحمیلی و حمله ی عراق به ایران، چندین گردان از رزمندگان دلاور سپاهیان استان کرمان را آموزش می‌دهد تا برای مبارزه ای تمام عیار به جبهه های جنوب کشور اعزام شوند، کمی بعد نیز، خود سردار سلیمانی در صدر یک گروهان از تعدادی دیگر از رزمندگان از جان گذشته به سوسنگرد اعزام می‌شوند تا با رشادت های خودشان مانع از پیشروی رژیم بعث عراق در جبهه ی مالکیه به خاک میهن عزیزمان گردند.

در سال ۱۳۶۰ هجری شمسی این سردار قهرمان ایران زمین به موجب حکم آقای محسن رضایی که فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در آن زمان بر عهده داشتند، فرماندهی لشکر ۴۱ ثارالله را بر عهده گرفتند، علاوه بر این سردار شهید حاج قاسم سلیمانی شرکت در بسیاری از عملیات ها در دوران هشت سال دفاع مقدس را در کارنامه ی درخشان دفاع از سرزمین و مردم خود دارا می باشند. همچنین این قهرمان انقلابی یکی از فرمانده های خوش فکر و با درایت عملیات های والفجر هشت، کربلای چهار و کربلای پنج  بودند و در کنار همرزمان شجاع و ایثارگر خود از کشور در مقابل دشمنی که با تحریک آمریکایی ها به میدان جنگ آمده بودند، جانانه دفاع کردند و حتی ذره ای از خاک کشور عزیزمان ایران را به دشمن ندادند.

حاج قاسم سلیمانی و نبرد با اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر

سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بعد از این که جنگ بین ایران و عراق در سال ۱۳۶۷ هجری شمسی به پایان رسید، با لشکر ۴۱ ثارالله به استان کرمان بازگشتند و وارد میدان مبارزه ای دیگر برای حفظ کشور در برابر دشمنی دیگر شدند، دشمنانی که باز هم دست پرورده های کشورهای استعمارگری چون آمریکا بودند برای به پا کردن فتنه و ناامنی در کشور.

شهید حاج قاسم سلیمانی با اشراری به مقابله می پرداختند که از مرزهای شرقی ایران قصد ورود به کشور و ایجاد آشوب و ناامنی را داشتند، اشراری که بسیاری از مرزبان های کشور عزیزمان در حین مبارزه با این انسان نماها جانباز شده، یا به فیض شهادت نائل گردیدند. علاوه بر این شهید حاج قاسم سلیمانی در کنار دیگر مرزبانان از جان گذشته ی کشور با تحمل سختی های فراوان در مرزهای ایران و افغانستان، سال ها به مبارزه با باندهای قاچاق مواد مخدر و قاچاقچیان بی رحم مشغول بودند.

حاج قاسم سلیمانی و فرماندهی سپاه قدس

در سال ۱۳۷۹ هجری شمسی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از طرف رهبر انقلاب آیت الله خامنه ای به فرماندهی سپاه قدس پاسداران ایران منصوب شدند؛ ایجاد سپاه قدس پاسداران ایران به منظور افزایش فعالیت برون مرزی ایران صورت پذیرفت و بعد از احمد وحیدی، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی دومین فرمانده ی سپاه قدس ایران بودند. ایشان درتمام دوران فرماندهی خود در سپاه قدس همواره در منطقه ی خاورمیانه نقش کلیدی ای به خصوص در ناآرامی های منطقه ای و انقلاب های مردمی مشهور به بیداری اسلامی یا بهار عربی را ایفا نمودند.

حاج قاسم سلیمانی مبارزی مدافع

بعضی از سیاستمداران اعتقاد دارند که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به صورت اتفاقی و بدون برنامه، هم زمان با قدرت گرفتن طالبان به فرماندهی سپاه قدس منصوب نشدند، بلکه انتخاب سردار سلیمانی از این جهت صورت گرفت که ایشان یک فرد بومیِ منطقه ای کوهستانی به نام رابُر در استان کرمان بودند و به طور کلی با نظام سیاسی جامعه های قبیله ای و به صورت ویژه با جامعه ی افغانستان آشنایی نزدیکی داشتند، علاوه بر این شهید حاج قاسم سلیمانی به دلیل این که تجربه هایی فراوان از جنگ داخلی کردستان داشتند، به عنوان یک گزینه ی مناسب، نیرویی بسیار کارآمد در این سمت به شمار می آمدند؛ چراکه بنا بر این بود تا در افغانستانِ دوره ی طالبان که کشورشان درگیر جنگ های داخلی بودند، سردار سلیمانی و همرزمان ایشان وارد عمل شوند.

از آن جایی که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی مردی خدایی بودند و تنها در راه خدا و در مسیری خداپسندانه قدم بر می داشتند، در تمامی مبارزات خویش، از اولین مبارزات تا آخرین آن ها، جز به دفاع از حق و مظلوم قدمی بر نمی داشتند و در هر نقطه ای که حضور داشتند، نقطه ی مقابل ایشان و یاران شان فقط شر و فتنه بود که برای خاموش کردن همین فتنه ها، سردار سلیمانی و یاران شان پا به میدان می گذاشتند؛ این گونه بود که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، سردار دل ها، مبارزی مدافع بودند.

حاج قاسم سلیمانی ناجی تمام دنیا

با تولد نفرت انگیز گروهک تروریستی داعش که زاییده ی تفکر آلوده ی آمریکا و متحدانش بود، غباری از ناامنی و ترس تمام دنیا را فرا گرفت؛ چراکه داعش با وحشی گری تمام به اسم دین و دینداری دست به کشتاری فجیع در شهرهای مختلف سوریه زده، قصد داشتند تا با پیشروی سریع تحت حمایت آمریکا خود را به ایران و قطعا اگر همین طور پیش می رفتند، در کل دنیا مانند حیوانات وحشی و چه بسا خیلی پست تر از حیوانات به زندگی خود ادامه دهند، موضوعی که نه آمریکا قدرت درک آن را داشت و نه حامیان او.

این جا بود که مردانی مرد از جای جای دنیا که آراسته به تفکر الهی بودند و تسلیم به حکم خدایی، با عنوان مدافعان حرم، بدون ترس از گروهک تروریستی داعش و عربده های گوش خراش او به فرماندهی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به کمک مردم ستمدیده و داغدیده ی سوریه شتافتند تا با نابودی داعش، بر زخم های بر دل نشسته ی مردم سوریه و همه ی داغدیدگان مرحمی بگذارند، مردانی که در این مسیر پر خطر جان خود را هدیه کردند و به شهدای مدافع حرم مشهور شدند؛ چراکه جان پاک خود را در راه دفاع از حرمت حریم حرم و جان و ناموس مردمی بی دفاع فدا نمودند.

به این صورت بود که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمان ایشان در عملیات های فراوانی برای مقابله با داعش شرکت کردند و سرانجام سوریه و حرم مطهر حضرت زینب (س) و حضرت رقیه (س) را برای همیشه از شر داعش و تهدیدهای این گروهک تروریستی آسوده نمودند، با نابودی داعش در نقطه نقطه ی سوریه و قسمت هایی از کشور عراق، این گروهک تروریستی خونخوار که در کارنامه ی سیاه خود همه گونه جنایت و کارهای شیطانی را داشت، به سمت نابودی پیش رفت و کل دنیا از شر شرارت های شیطانی او نجات پیدا کرد، به همین خاطر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمان شجاع او به طور قطع ناجی تمام دنیا به حساب می آیند.

تحریم و تهدید به ترور حاج قاسم سلیمانی

شوق شهادت حاج قاسم سلیمانی

سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بارها و بارها از طرف آمریکا به ترور تهدید شده بودند و پیش از آن نیز ایشان را تحریم کرده بودند، اما واکنش ایشان به این تهدیدها بسیار زیبا بود؛ چراکه ایشان اعتقاد داشتند تهدید این ها، تهدید نیست، بلکه کمک به شوق شهادتی است که در وجود رزمندگان جای گرفته است، سردار از خدا می خواستند تا شهادت در راه خدا را به دست دشمنان خدا نصیب ایشان گرداند و به گفته فرزندشان، به دنبال شهادت می روند و مشتاق شهادت هستند، و این خواسته ی تمامی عاشقان خداست.

آسمانی شدن حاج قاسم سلیمانی

در نهایت دشمنان آزادی و آزادگی که در رأس آن ها آمریکا قرار دارد وقتی قدرت مقابله با رشادت ها، شجاعت ها، دلاوری ها و نیروی درایت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را نداشتند، در بامداد روز جمعه سیزدهم دی ماه ۱۳۹۸ هجری شمسی با بالگردهای آمریکایی به دستور مقام های آمریکایی حمله ی موشکی به ۲ خودروی حامل سردار شهید حاج قاسم سلیمانی که فرماندهی سپاه قدس را برعهده داشتند و ابومهدی المهندس معاون بسیج مردمی عراق  یعنی الحشد الشعبی به همراه تنی چند از اعضای الحشد الشعبی و همچنین یاران سردار سلیمانی در اطراف فرودگاه بغداد، زمانی که از فرودگاه خارج شده بودند، این رزمندگان شجاع را ناجوانمردانه به شهادت رساندند.

آن ها چون نمی توانستند مردانه با سردار سلیمانی مقابله کنند، مانند کسانی که از ترس و با نامردی به شخصی حمله می کنند، سردار سلیمانی و یارانش را به شهادت رساندند و با این کار خود چهره ی زشت خود را بیش تر به مردم جهان نشان دادند.

تشییع بی نظیر حاج قاسم سلیمانی

پس از آن که خبر شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی به مردم با غیرت ایران رسید، کل کشور با بغضی در گلو در ماتمی بزرگ فرو رفت، شوکی عظیم به دلیل از دست دادن اسطوره ای بزرگ که دنیا را از شر داعش نجات داده بود، بر قلب آن ها سنگینی کرد تا جایی که در زمان تشییع پیکر مطهر او و یارانش در شهرهای مختلف عراق و ایران چنان عظمتی خلق کردند که حتی دشمنان هم نتوانستند این عظمت را پنهان کنند و همگی دست به دهان متعجب مانده بودند.

قسمت با شکوه این شهادت آن جاست که در شهرهایی که تشییع پیکر مطهر شهدا انجام نشد نیز، با تشییع هایی نمادین و راهپیمایی هایی عظیم، مردم به عزاداری پرداختند، آن هم نه فقط در یک روز که روزهای پی در پی با «فریاد مرگ بر آمریکا» و «انتقام سخت» خواستار انتقام از دشمنان بودند.

شهادت حاج قاسم سلیمانی رستاخیزی در جهان

پس از تجمع های عظیم مردمی در ایران و عراق برای شهادت سردار سلیمانی، موجی از اعتراض به این ترور وحشیانه در تمام دنیا به وجود آمد و حتی مردم آمریکا هم نسبت به این اقدام آمریکا اعتراض کردند، و ترور سردار سلیمانی را به عنوان مردی مبارز که شر داعش را از دنیا کم کرده بود، اقدامی خلاف انسانیت نامیدند، تا جایی که برخی از آمریکایی ها نوشتند که آن ها گروگان هایی اسیر دست تروریستی با نام رژیم آمریکا هستند و راه فراری هم ندارند.

ترس اینستاگرام از تصویر حاج قاسم سلیمانی

خروش مردم جهان بعد از شهادت سردار سلیمانی آن چنان ترسی در وجود دشمن از خشم مردم و عکس العمل آن ها نسبت به شهادت حاج قاسم سلیمانی به وجود آورد که در شبکه ی اجتماعی اینستاگرام هر صفحه ای که تصویر این شهید بزرگوار را با دیگران به اشتراک می گذاشت، فورا حذف می شد و کاربر هم با پیام تهدید به بسته شدن صفحه مواجه می گردید، که البته بسیاری از صفحات ایرانیان نیز به دلیل وجود تصویر سردار سلیمانی بسته شدند.

پیام این اقدام اینستاگرام به مردم ایران این بود که اولا اینستاگرام به دست دشمنان ایران اداره می شود و ثانیا اینستاگرام از تصویر آزادمردانی مثل سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی می ترسد.

انتقام سخت

در پیام رهبر انقلاب آیت الله خامنه ای که پس از اعلام شهادت حاج قاسم سلیمانی منتشر شد، یک عبارت در تمام محافل، راهپیمایی ها، اعتراضات، عزاداری ها بین مردم بارها و بارها تکرار شد: «انتقام سخت» و این عبارت خواسته ی تمام ایرانیان بود و هست، خواسته ای که به گفته ی تمامی فرماندهان نظامی ایران حتما انجام خواهد شد.

حاج قاسم سلیمانی آمریکا را به چالش کشاند

پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی آمریکا که نه انتظار اعتراض جهانی علیه خود را داشت و نه انتظار تجمع عظیم مردمی در ایران، عراق و تمام کشورهای دنیا؛ چراکه آمریکا با انجام این ترور بر خلاف تمام قوانین بین المللی عمل کرده بود، مقامات آمریکایی در بهت و حیرت فقط به جان هم افتادند و مدام اظهارات ضد و نقیضی در رابطه با این اقدام خود در رسانه های شان منتشر کردند.

نکته ی آخر درباره ی شهادت حاج قاسم سلیمانی

دادخواهی مردم ایران و دنیا برای این اقدام آمریکا، بیرون کردن کامل آمریکا از منطقه، انتظار گرفتن انتقام سخت از آمریکا، جوشش خون سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و دیگر یاران ایشان همچنان ادامه خواهد داشت.

برکت وجود شهدا در زندگی تان جاری

محبوبه عباسی


دیگر مطالب پیشنهادی :

متن کودکانه درباره شهادت سردار سلیمانی

دلنوشته زیبا درباره شهادت سردار قاسم سلیمانی

متن کوتاه درباره ی شهادت سردار قاسم سلیمانی (۲)


به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 184 views بار دسته بندی : مقاله و تحقیق تاريخ : 10 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.