پیجی فروم تحریم شدن چین توسط اتحادیه اروپا . معرفی کردن روسیه به عنوان جدی ترین تهدید برای امنیت اروپا . کشتار ۱۳۷ نفر در حمله مسلحانه در نیجر . سقوط دو جنگنده آمریکایی نیروی هوایی تایوان - پیجی فروم

کیوسک بین الملل رسپار: تحریم چین توسط اتحادیه اروپا، معرفی روسیه به عنوان جدی ترین تهدید برای امنیت اروپا، کشته شدن ۱۳۷ نفر در حمله مسلحانه در نیجر، سقوط دو جنگنده آمریکایی نیروی هوایی تایوان و بررسی طرح تحریم ترکیه توسط اتحادیه اروپا از جمله مهمترین خبرها، رویداد‌ها و تحولات بین الملل در ۲۴ساعت گذشته بوده اند.

تحریم چین توسط اتحادیه اروپا

یک مقام عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه از اعمال تحریم جدید بر چین خبر داد.

یک مقام اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با خبرگزاری  آلمانی «دی پی ای» گفت، اروپا به دلیل نقض حقوق بشر در «اویغور»، چین تحریم کرده است.  این مقام آگاه افزود که وزرای خارجه اتحادیه اروپا بابت تحریم چین به توافق رسیده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه انگلیس نیز در این زمینه گفت: «این مهم است که جامعه بین‌المللی پیام واضحی ارسال می‌کند که وضعیت در “شین جیانگ” بدون پاسخ نخواهد ماند».
چندی قبل، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «به شدت با این اقدام مخالف هستیم. حُقه‌های بریتانیایی نمی‌تواند جامعه بین‌المللی را فریب دهد.»

وزیر خارجه آلمان چندی قبل در برلین گفت احتمال می‌رود، اتحادیه اروپا به زودی این تحریم‌ها را اعمال کند. همزمان، چهار دیپلمات به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند اتحادیه اروپا قصد دارد علیه چهار مقام و یک نهاد چینی به دلیل آنچه «نقض حقوق بشر» علیه جمعیت اویغورها خوانده شده، تحریم‌های مسافرتی اعمال کرده و دارایی‌های آنها را مصادره کند.

 معرفی روسیه به عنوان جدی ترین تهدید برای امنیت اروپا

در سندی که از سوی وزارت دفاع انگلیس منتشر گردید، تأکید شده که مقامات لندن بر این عقیده هستند که روسیه همچنان جدی‌ترین تهدید برای امنیت در قاره اروپاست.

وزارت دفاع انگلیس در این سند نوشته است: «روسیه به تهدیدات خود علیه امنیت کشورهایی اروپایی، از جمله تهدید نظامی و هسته‌ای، ادامه می‌دهد. نوسازی و تولید تسلیحات نظامی روسیه، امکان همگرایی تمامی توان بالقوه دولت روسیه و اشتیاق مسکو به خطر، این کشور را به یک نقش آفرین زیرک و غیرقابل پیش بینی تبدیل کرده است.»

مقامات نظامی انگلیسی معتقدند که روسیه امکان حملات دقیق را داشته و این امر، آزادی عمل را از انگلستان و متعهدانش با کمک سیستم‌های دفاع ضدهوایی گرفته است. بدین ترتیب، روسیه می‌تواند برای توانایی‌های دفاعی انگلیس برای دفاع از منافعش در اروپا، شرق مدیترانه و خاورمیانه، خطرآفرین باشد.

این ادعای مقامات لندن در حالی است که دولت انگلیس به تازگی خط مشی گسترش توان بالقوه هسته‌ای وافزایش کلاهک‌های هسته‌ای این کشور تا ۴۰ درصد را در پیش گرفته است.

در این رابطه، “الکساندر گروشکو” معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت، تصمیم انگلیس در افزایش توان هسته‌ای خود، نشان دهنده لزوم مذاکرات بین مقامات مسکو و لندن درباره راه‌های تقویت ثبات راهبردی است. به گفته وی، روسیه فعلاً هیچ مذاکرات اولیه‌ای را پس از اعلام قصد لندن در این باره انجام نداده است.

چند روز قبل، “آندری کلین” سفیر روسیه در انگلستان در مصاحبه‌ای، یادآور شد که در عرصه سیاسی روابط مسکو و لندن تقریباً مرده و دولت انگلستان بخش اساسی روابط دوجانبه را از بین برده است.

کشته شدن ۱۳۷ تن در حمله مسلحانه در نیجر

مهاجمان مسلح سوار بر موتورسیکلت به روستاهایی در جنوب غرب نیجر حمله کرده و ۱۳۷ تن را کشتند.

به گزارش رویترز، دولت نیجر اعلام کرد که حملات روز یکشنبه به روستاهای هم مرز با مالی از سوی داعش با ۱۳۷ کشته، مرگبارترین حملات در تاریخ این کشور بوده است.

مقام‌های نیجر اعلام کردند، حملات مردان مسلح ناشناس بعدازظهر به سه روستا و مناطق همجوار نزدیک مرز مالی رخ داده است.

در بیانیه دولت نیجر همچنین آمده است: این مردان مسلح با حملات سیستماتیک خود علیه غیرنظامیان سطح جدیدی از وحشت و وحشی گری را به وجود آوردند.

اواخر روز دوشنبه مهاجمان مسلح ناشناس، دست کم ۵۸ روستایی را در منطقه “تیلابری” در نیجر کشتند.

حملات روز یکشنبه در همان روزی اتفاق افتاد که دادگاه قانون اساسی نیجر “محمد بازوم” را پیروز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد. مراسم تحلیف وی دوم آوریل ۲۰۲۱ انجام می‌شود.
در ژانویه نیز ۱۰۰ غیرنظامی در نیجر در جریان حملات از سوی شبه نظامیان کشته شدند.

سقوط دو جنگنده آمریکایی نیروی هوایی تایوان

وزارت دفاع تایوان از برخورد دو جنگنده اف-۵ خود با هم  و سقوط آن‌ها در دریا خبر داد.

به نوشته «رویترز» مرکز فرماندهی تایوان اعلام کرد، دو  فروند جنگنده «اف-۵ ایی» نیروی هوایی که هر کدام یک سرنشین داشتند، حین انجام ماموریت آموزشی در هوا با هم برخورد و در سواحل جنوب شرقی این جزیره در دریا سقوط کردند. وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که یک فروند بالگرد نیروی هوایی، گارد ساحلی و سایر کشتی‌های امداد و نجات برای جستجوی خلبانان عازم محل حادثه شده‌اند.

وزارت دفاع تایوان افزود که نیروی هوایی تا اطلاع بعدی ناوگان اف-۵ مستقر در پایگاه هوایی «چیهانگ» را  زمین گیر کرده است. جنگنده های اف-۵ ساخت آمریکا، اواخر دهه ۷۰ میلادی به خدمت نیروی هوایی تایوان درآمدند.

این حادثه در حالی رخ داد که یک فروند اف-۵ دیگر تایوان نیز ماه اکتبر سقوط کرد و منجر به کشته شدن خلبان شد. ماه بعد یک فروند جنگنده اف-۱۶ تایوان در سواحل شرقی این جزیره سقوط کرد که خلبان آن نیز جان خود را از دست داد.

این حوادث باعث نگرانی در مورد آموزش، بازآماد و همچنین تحت فشار قرار گرفتن نیروی هوایی تایوان برای واکنش به پروازهای مکرر هواپیماهای چین در نزدیک این جزیره شده است. وزارت دفاع تایوان مدعی است هواپیماهای چینی از جمله پهپادها، مکرر در منطقه شناسایی پدافند هوایی تایوان پرواز می‌کنند.

وزارت دفاع تایوان اخیرا نیز از مانور چندین هواپیمای نظامی چینی نزدیک حریم هوایی خود خبر داد. در این بیانیه، تعداد هواپیماهای نظامی چینی ۱۱ فروند ذکر شد. وزارت دفاع تایوان مدعی شد که نیروی دریایی چین نیز در این واقعه مشارکت داشته است.

بررسی طرح تحریم ترکیه توسط اتحادیه اروپا

«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان روز گذشته (دوشنبه) هشدار داد که اتحادیه اروپا در صدد است به واسطه تصمیم آنکارا برای خروج از کنوانسیون استانبول که برای مقابله با خشونت علیه زنان طراحی شده است، تحریم‌هایی را علیه ترکیه مورد بررسی قرار دهد.
بنا بر گزارش رویترز، رهبران کشورهای اروپایی قصد دارند در نشست آخر هفته خود در خصوص تیره شدن روابط با ترکیه به بحث و گفت‌وگو بنشینند.

سال گذشته، پس از شعله‌ور شدن اختلافات چند دهه‌ای بین آنکارا و آتن در مدیترانه، اتحادیه اروپا ترکیه را تهدید به تحریم کرد اما روابط از آن زمان گرم و صمیمی شد و اتحادیه اروپا طرح تحریم‌ها علیه آنکارا را به تعویق انداخت.

با این حال آن طور که رویترز گزارش کرده است، تصمیمات هفته گذشته آنکارا برای خروج از کنوانسیون استانبول، امیدهای ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا برای یک مسیر پایدار به سوی روابط بهتر با ترکیه را کاهش داد.

«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان پس از دیدار با شرکای خود در اتحادیه اروپا گفت: «تنش‌‌ها در شرق مدیترانه کاهش یافته، اما تصمیم (ترکیه) به خروج از کنوانسیون استانبول و ممنوعیت فعالیت حزب دموکراتیک خلق‌ها قطعاً پیام‌های نادرستی است.»
وی سپس با اشاره به این مساله، ترکیه را تهدید به تحریم کرد و گفت: «ما بنابراین تحریم‌های آماده شده را روی میز حفظ می‌کنیم و اگر ترکیه از مسیر سازنده‌ای که اخیراً در خصوص موضوعات خاصی با اتحادیه اروپا در پیش گرفته، دور شود، ما حق وضع تحریم‌ها علیه این کشور را محفوظ می‌داریم.»

از طرف دیگر، «ژان آسلبورن» وزیر امور خارجه لوکزامبورگ نیز ضمن هشدار به آنکارا گفت: «این (تصمیم ترکیه) مسیر بازگشت به قرون وسطاست و این راهی نیست که باید برای بازسازی روابط عادی با ترکیه شاهد آن باشیم.»

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه طی هفته‌های اخیر دو سند را به امضا درآورد که یکی از آن‌ها سند خروج این کشور از کنوانسیون استانبول بود که این تصمیم، موجی از انتقادات جامعه بین‌المللی را برانگیخت و اتحادیه اروپا آن را پیام خطرناک دولت ترکیه علیه زنان توصیف کرد.

با این‌ حال، دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای ـ که روز یکشنبه هفته جاری منتشر شد ـ در خصوص این تصمیم توضیح داد که دلیل خروج یکجانبه آنکارا از این پیمان به دلیل آن بوده که بخش‌هایی به این پیمان افزوده شده است که خلاف ارزش‌های اخلاقی آنکارا بوده است.

وزیر امور خارجه آلمان در حالی ترکیه را تهدید به تحریم کرده است که چند ماه پیش در آذر ماه رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در خصوص تحریم آنکارا به دلیل «اقدامات غیرقانونی و تهاجمی» علیه یونان و قبرس توافق کردند.

پیمان استانبول در سال ۲۰۱۱ به امضای ۱۳ کشور عضو شورای اروپا در استانبول درآمد و هدف آن مقابله با خشونت علیه زنان، خشونت خانگی، تجاوز در زندگی زناشویی و هرگونه آزار و اذیت و تبعیض علیه زنان توصیف شده است و در حال حاضر ۴۵ کشور عضو این پیمان هستند.

طبق گزارش شبکه «یورونیوز»، ترکیه نخستین کشوری بود که این کنوانسیون را ـ که اولین دستورالعمل قانونی و الزام‌آور برای مقابله با خشونت علیه زنان است و بر پیشگیری از خشونت خانگی، حمایت و محافظت از قربانیان و پیگیرد قانونی متخلفین تاکید دارد ـ تصویب کرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 152 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 31 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.